Фрагмент фільму за пригодницькою повістю В.Нестайка "Тореадори з Васюківки"https://youtu.be/wLrpBJWJLhI
Е.Андієвська "Говорюща риба" (аудіокнига)
Тренажер з української мови
http://webpen.com.ua/pages/Morphology_and_spelling/adjective_declination.html
Я. Стельмах "Митькозавр із Юрківки" (аудіокнига)
1 розділ https://youtu.be/UDXgduw4Gww
2 розділ https://youtu.be/6LQPACruor0
3 розділ https://youtu.be/GjwukgzvPL0
4 розділ https://youtu.be/K49YOlSgjek
5 розділ https://youtu.be/gcA3rylbHFw
6 розділ https://youtu.be/y0kTeOk3aBs
7 розділ https://youtu.be/pxjObfX7l04

9 розділ https://youtu.be/kGISnTGE3VM
Леся Воронина "Таємне Товариство Боягузів, або засіб від переляку № 9". Частина І
https://youtu.be/JRXRuFAWLa8Пишемо та говоримо українською без помилок: онлайн-ресурси для вдосконалення знання мови
https://naurok.com.ua/post/pishemo-ta-govorimo-ukra-nskoyu-bez-pomilok-onlayn-resursi-dlya-vdoskonalennya-znannya-movi
Шановні СЕМИКЛАСНИКИ! Напишіть у коментарях власний
погляд на ситуацію, описану нижче. Як ви можете охарактеризувати Захара
Беркута-батька (за однойменною повістю Івана Франка)?
Почуття
громадського обов’язку, яке тісно зв’язане з глибоким патріотизмом, у Захара
Беркута найяскравіше проявляється в трагічну хвилину, коли в полон до ворога
потрапляє його син. Усією силою своєї душі він любить сина, але коли Тугар Вовк
пропонує тухольцям випустити монголів із тухольської долини в обмін на
полоненого Максима і частина тухольців просить Захара прийняти цю пропозицію і
визволити свого сина, то він відмовляється. Захар пояснює, що тут справа йде не
про його сина, а про долю їхніх сусідів — верховинців і загірян, які,
непідготовлені, зазнають ще страшнішого горя від нападу монголів. «Не дбайте
про мого сина, а рішайте так, якби він був уже в гробі»,— каже Захар Беркут,
затамовуючи біль у душі. Він підкоряє свої батьківські почуття громадянським
інтересам. І його відповідь посланцеві Бурунди звучить твердо і переконливо:
«Або ми всі погинемо, або ви всі — іншого вибору нема».
Коли ж вдруге
заходить мова про долю його сина, якого можна було врятувати, відпустивши
живими ватажків монгольського війська, Захар Беркут і тут проявляє свою
принциповість і твердість переконань. Він не може навіть тоді, коли монгольське
військо знищене, прийняти пропозицію Бурунди, бо знає, який це підступний і
жорстокий ворог. Бурунда ніколи не забуде загибелі свого війська і наведе на
тухольців ще страшнішу силу. «Нехай радше гине мій син, ніж задля нього має
уйти хоч один ворог нашого краю!» — каже Захар Беркут. Своєю рукою посилає він
величезний камінь у купу, де, крім ворогів був і його син...
ЗАВДАННЯ виконати до 18 жовтня
Тест за твором І. Франка "Фарбований лис"
А.Чайковський "За сестрою" (аудіокнига)
https://youtu.be/Tk6Mg--SPfw (1 частина)
https://youtu.be/XQQnQ6O9Vz0 (2 частина)
https://youtu.be/vesPhoEsX-Q (3 частина)
https://youtu.be/lRbOHTe0K5E (4 частина)
https://youtu.be/iE-LqTfmfbU (5 частина)
Т.Шевченко "Тополя" (аудіокнига)

2. За будовою числівники поділяються на:
а) прості, складні й складені;
б) якісні, відносні й присвійні;
в) тверді, м'які й мішані;
г) кількісні, збірні, дробові.
Запишіть п'ять складних числівників.
3. Позначте рядок, у якому всі слова — збірні числівники.
а) Шість, двадцятий, семеро, три десятих;
б) двоє, дванадцятеро, тридцять троє, восьмеро;
в) тринадцятьох, шістдесяти, вісімнадцятьом, на трьох;
г) другий, шостий, чотирнадцятий, дев'ятий.
5. Визначте речення, у якому вжито дробовий числівник.
а) 3 п'ятого кола червоний башлик випередив усіх (М. Трублаїні).
б) 3 криком і вереском промчав тринадцятий у повс¬тяному капелюсі (М. Трублаїні).
в) Через Канадський водоспад стікає дев'ятнадцять двадцятих усієї води Ніагарського водоспаду (З підручника).
г) Установлено, що Ніагарський водоспад утворився близько восьми - дев'яти тисяч років тому (3 підруч¬ника).
Уведіть у речення власне кількісний числівник.
А.Чайковський "За сестрою" (аудіокнига)
https://youtu.be/Tk6Mg--SPfw (1 частина)
https://youtu.be/XQQnQ6O9Vz0 (2 частина)
https://youtu.be/vesPhoEsX-Q (3 частина)
https://youtu.be/lRbOHTe0K5E (4 частина)
https://youtu.be/iE-LqTfmfbU (5 частина)
Т.Шевченко "Тополя" (аудіокнига)
Г.Тютюнник "Вогник далеко в степу" (аудіокнига)
Оксана Сенатович, казка "Малий віз" (позакласне читання) - 5 клас https://youtu.be/WzCpxKwOuX
Художні твори в таблицях - підказках
Ці схеми до творів з української літератури, що виносяться на ЗНО - дуже корисна річ для швидкого пригадування та короткого ознайомлення зі змістом твору.http://zno.if.ua/?p=1657
Приклади з літератури у власному висловленні тестової роботи ЗНО
Тема твору
|
Приклад з літератури
|
«Погано,що порожні храми, ще гірше – пустота в
серцях»
|
Зачарована Десна – Довженко
Мойсей – Франко
«Україна в огні» (фашизм) – Довженко
|
Зрада
|
«Маруся Чурай» (Грицько ) – Л.Костенко
«Тіні забутих предків» (Палагна) – Коцюбинський
Я(романтика) – Хвильовий
«Україна в огні» – О.Довженко
Лісова пісня –Л. Українка
«Чорна рада» Куліш
|
Підступність і конкуренція
|
«Мартин Боруля» – Карпенко Карий
Мина Мазайло – Куліш
«Чорна рада » (Брюховецький) – Куліш
«Катерина» – Шевченко
«Вершники» – Яновський
«Земля» -Кобилянська
«Місто « – Підмогильний
|
Патріотизм
|
«Любіть Україну» – Сосюра
«Україна в огні» – Довженко (запорожець
Заброда)
«Тигролови» Багряний
«Камінний хрест» Стефаник
«Гімн» – Франко
«Зачарована Десна» Довженко
Вірші Шевченка
«Чорна рада» – Куліш (Шрам)
«Лебеді материнства» Симоненко
Два кольори – Малишко
|
Доля
|
Україна в огні – Довженко
Катерина – Шевченко
Тигролови – Багряний
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» – Мирний
Земля – Кобилянська
|
Розкіш спілкування
|
«Мина Мазайло» Куліш
«Момент» Винниченко
«Людина» Кобилянська
|
Закони моралі
|
Маруся Чурай – Костенко
Хіба ревуть воли.. – Мирний
«Кайдашева сім’я» – Нечуй-Левицький
Тигролови – Багряний
|
Совість
|
Хіба ревуть воли.. – Мирний
Я ( Романтика) – Хвильовий
«Україна в огні» -Довженко
«Земля» Кобилянська
«Всякому місту звичай і права» – Сковорода
|
Життєва помилка
|
«Місто» – Підмогильний
«Хіба ревуть воли..» Мирний
Я(романтика) – хвильовий
«Подвійне коло» – Яновський
«Катерина» – Шевченко
|
Бідність і багатство
|
Леся Українка: «В мужика землянка вогка, а в пана – хата на помості»
Маруся Чурай (Маруся і Галя) – Костенко
Земля – Кобилянська
Інститутка – Вовчок
«Хазяїн» – Карпенко-Карий
|
Традиції та звичаї
|
Наталка Полтавка – Котляревський
Маруся – Г.Квітка-Основ’яненко
Тіні забутих предків – Коцюбинський
Зачарована Десна – Довженко
Тигролови – Багряний
Маруся Чурай – Костенко
«Кайдашева сім’я» – Нечуй Левицький
|
Кохання і ненависть
|
«Маруся Чурай» – Костенко
«Хіба ревуть воли…» – мирний
Маруся – Г.Квітка-Основ’яненко
Тіні забутих предків – Коцюбинський
Наталка Полтавка – Котляревський
Лісова пісня – Л. Українка
«Місто» – Підмогильний
|
Батьківське піклування і материнська любов
|
«Хіба ревуть воли…» – Мирний
«Максим Гримач» вовчок
«Маруся» – Квітка-Основ’яненко
Наталка у Шевченка
Тигролови -Багряний
|
Своєрідність характеру
|
«Я(романтика)» – Хвильовий
Кайдашева сім’я – Нечуй-Левицький
Земля – Кобилянська (брати Сава та Михайло)
|
Добро і зло
|
«Камінний хрест» – Стефаник
«Україна в огні» – Довженко
«Чорна рада» – Куліш
|
Ідея, до якої йдеш
|
«Місто» Підмогильний
«Я(романтика)» – Хвильовий
«Хіба ревуть воли..» – Мирний
«Людина» – Земля
|
Щастя
|
Сковорода: «Бути щасливим – пізнати себе чи свою природу, взятися за
споріднене діло і бути з ним у злагоді»
«Україна в огні» Довженко
«Тіні забутих предків» Коцюбинський
«Наталка Полтавка» – Котляревський
Тигролови – багряний ( «Сміливі – завжди щасливі»)
|
Завзяття і праця
|
«Кам’яний хрест» Стефаник
«Місто» Підмогильний
«Бджола та шершень»
«Земля» Кобилянська
«Хазяїн» Карпенко – Карий
|
Життя – мистецтво
|
«Інтермецо» – Коцюбинський
«Момент» Винниченко
|
Дружба, взаємовідносини
|
«Хіба ревуть воли..»
«Місто» – Підмогильний
|
«Потрібно цінувати те, що маєш. А не те, про що мрієш»
|
«Місто» – Підмогильний
«Маруся Чурай» – Костенко
«Момент» Винниченко
«Земля» Кобилянська
|
Пісня
|
«Наталка Полтавка» – Котляревський
«Маруся Чурай» Костенко
|

https://www.youtube.com/watch?v=Xgb8CzDBBmo
(І частина)
https://www.youtube.com/watch?v=FOLJUZObGeQ ( ІІ частина)
8 класЛітературний диктант
Українські історичні пісні
(«Зажурилась Україна», «Ой Морозе,
Морозенку», «Чи не той то Хміль»)
1.
Який художній засіб застосовано в назві пісні «Зажурилась Україна»:
а) метафору;
б) епітет;
в) порівняння;
г) гіперболу.
2.
Україна зажурилась, бо:
а) не мала справжніх своїх захисників;
б) її сини розгубилися під час боротьби з
ворогом;
в) не мала можливості стати багатою;
г) нічим прожити.
3.
Від якого ворога захищали козаки Україну(« Зажурилась Україна»):
а) татар;
б) турків;
в) половців;
г) ляхів.
4.
З яким проханням звернувся один із захисників країни до пана-брата (« Зажурилась
Україна»):
а) брати шаблю та йти воювати;
б) вчасно зібрати урожай;
в) нагородити козаків за мужність і
завзятість;
г) віднайти полонених і допомогти їх
звільнити.
5.
Козака Морозенка у пісні названо:
а) мужнім;
б) відчайдушним;
в) геніальним;
г) славним.
6.
Україна за козаком («Ой Морозе, Морозенку»):
а) побивається;
б) репетує;
в) плаче;
г) сумує.
7.
Що трапилося з Морозенком після бою:
а) був поранений у голову;
б) пропав безвісти;
в) його замучили татари;
г) був зарізаний зрадником.
8.
Кому належать слова з твору:
Дивись
тепер, Морозенку,
Та на свою Україну!
а)
козакам;
б) татарам;
в) повстанцям із села;
г) побратимам.
9.
Хмелем у пісні «Чи не той то Хміль» називають:
а) те, «що коло тичин в’ється»;
б) «того, хто з ворогом б’ється»;
в) «що по пиві грає»;
г) «що у пиві кисне».
10.
Де відбувалася боротьба козаків з ворогом («Чи не той то Хміль»):
а) під Жаботином;
б) під Києвом;
в) під Жовтими Водами;
г) під Львовом.
11.
Яким був кількісний склад ворожого війська («Чи не той то Хміль»):
а) мільйон;
б) кілька сотень;
в) півтисячі;
г) сорок тисяч.
12.
Тікаючи, поневолювачі погубили («Чи не той то Хміль»):
а) шуби;
б) військові намети;
в) особисті документи;
г) ганчір’я.
На допомогу восьмикласнику!
Роди літератури:
1. Епос (розповідь, проза;
оповідання, повість, роман).
2. Лірика (почуття, поезія).
3. Драма (п'єса, комедія, трагедія,
драма).
4. Ліро-епос (балада, поема).
Лірика
Види (жанри) лірики:
1. Пейзажна.
2. Громадянська (патріотична).
3. Філософська лірика.
4. Інтимна лірика.
Віршування
Силабо-тонічна система віршування-це
спосіб віршування завдяки поєднанню
наголошених і ненаголошених складів,
які чергуються, утворюючи стопи.
Стопа – це поєднання наголошеного і
ненаголошеного складів.
Види стоп:
Двоскладові:
1. Хорей (наголос на першому складі).
2. Ямб (наголос на другому складі)
Минають дні, минають ночі,
Минає літо, шелестить пожовкле листя
Трискладові стопи
1. Дактиль – наголос на першому
складі.
2. Амфібрахій – наголос посередині.
3. Анапест – наголос на останньому
складі.
Види римування
1. Перехресне: абаб.
2. Парне (суміжне, паралельне): аабб
3. Кільцеве: абба.
І все заснуло, і не знаю, а жін.
Чи я живу, чи доживаю, а жін..
Чи так по світу волочусь, б чол
Бо вже не плачу й не сміюсь…б чол.
Не дай спати ходячому, а
Серцем замирати б
І гнилою колодою а
По світу валятись. б
Рима – це співзвучне закінчення рядків
: квіти-діти.
Види рим:
1. Чоловіча – рима з наголосом на
останньому складі: проклинать –
спать.
2. Жіноча – рима з наголосом на 2
складі з кінця: ночі – очі
3. Дактилічна рима – рима з
наголосом на третьому складі:
віченьки-ніченьки.
Жіноча рима чергується з чоловічою,
що надає поезії водночас ліризму й
строгості.
Строфа –це поєднання кількох
рядків за змістом, темою.
Види строф залежно від кількості
рядків:
-двовірш
-тривірш
-чотиривірш (катрен)
Астрофічний вірш – вірш, який не
ділиться на строфи.
6 клас
Календарно-обрядові пісні. Колискові пісні
Тест
1. Чого бажає мати дитині, співаючи їй колискову «Ой ну, люлі, дитя, спать»?а) Щастя-долі; б) не бути ледачою; в) стати мудрою і розумною г) вирости здоровою.2. Який художній засіб використано в наступному рядку колискової: «Як квіт, червоніло»?а) Епітет; б) метафора;в) порівняння; г) анафора3. Знайдіть правильне твердження про колискові пісні:А) Одним з різновидів календарно-обрядових пісень є колискові пісніБ) Колискова пісня — ліричний пісенний твір, який виконується матір’ю (рідше батьком чи іншим членом родини) над колискою дитини для того, щоб її приспатиВ) Основним виразником колискової є бадьора мелодія, оскільки має на меті вплинути на стан і настрій дитини, щоб її заколисати.Г)У колискових , окрім пестливих слів, може активно вживатися згрубіла лексика.4. Народна пісня «Ой біжить, біжить мала дівчина» належить до календарно-обрядових пісеньА) зимового циклу;Б) весняного циклу;В) літнього циклу;Г) осіннього циклу.5. Повторення звуків, слів та словосполучень на початку віршових рядків називається А) анафорою; Б) рефреном; В) метафорою; Г) персоніфікацією.6. Віршовані побажання своїм рідним, близьким, гостям звучали в А) щедрівках; Б) колядках; В) веснянках; Г) вертепах.7. Повторення групи слів, рядка або кількох віршових рядків у поетичному творі в кінці строфи називається А) єдинопочатком; Б) епітетом; В) інверсією; Г) рефреном.8. Обрядові танці «Подоляночка», «Перепілочка», «Мак», «Кривий танець» супроводжували пісні якого циклу? А) зимового; Б) весняного; В) літнього; Г) осіннього.9. Колискова пісня – це різновид народних А) соціально-побутових пісень; Б) родинно-побутових пісень; В) календарно-обрядових пісень; Г) історичних пісень.10. За народними уявленнями, у колискових піснях хто принесе солодкий сон, спокійну вдачу? А) кіт; Б) матуся; В) птахи; Г) бабуся.11. Продовжіть прислів’я: «Де праця, …» А) там і танець; Б) там і пісня; В) там і щастя; Г) там і труд.12 Народна пісня «Ой біжить, біжить мала дівчина» належить до календарно-обрядових пісеньА) зимового циклу;Б) весняного циклу;В) літнього циклу;Г) осіннього циклу.
УСЯКА ВСЯЧИНА З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ! 100 завдань-карток для повторення до ЗНО з української мови
https://www.youtube.com/watch?v=scxXULoy4Gk
ЗНО Наголос. Тест-самоперевірка
https://www.youtube.com/watch?v=jTM1xZ5m7Bo
ВІДМІНЮВАННЯ ЧИСЛІВНИКІВ ДЛЯ ЗНО
https://www.youtube.com/watch?v=JlpW7YISHVQ
В. Рутківський "Джури козака Швайки".
2 частина «На козацьких остров, розділ «На кам’яному острові»
тест-онлайн
https://naurok.com.ua/test/v-rutkivskiy-dzhuri-kozaka-shvayki-2-chastina-na-kozackih-ostrovah-rozdil-na-kam-yanomu-ostrovi-19280.html
Джури козака Швайки".
2 частина «На козацьких остров, розділ 2-5
тест-онлайн
https://naurok.com.ua/test/dzhuri-kozaka-shvayki-chastina-2-rozdil-2-5-19385.html
Джури козака Швайки".
2 частина «На козацьких остров, розділ 6-12
Інтерактивні вправи
htp://learningapps.org/watch?v=pn2p6w5w301
https://learningapps.org/1833766
Односкладні речення 8 клас
Інтерактивна вправа
https://learningapps.org/2974497
Рід незмінюваних іменників 6 клас
Інтерактивна вправа
https://learningapps.org/2043718
Укр. мова. Тренувальні вправи 6 клас 12.03.2020
Вправа 1. До
поданих слів дібрати з довідки прикметники-синоніми, утворені
префіксальним способом за допомогою частки не.
Пасивний, бідний, загрозливий, безпрецедентний, грубий,
навіжений, короткий, збитковий, безмежний, поблажливий, наполегливий, пам’ятний,
особливий, зомлілий.
Довідка: невгамовний,
неактивний, невигідний, небезпечний, невеликий, невиправний, незабутній,
небагатий, нечуваний, невірний, невибагливий, неввічливий, невимірний,
незвичайний, невимогливий, невтомний, непритомний.
Вправа 2.Списати, розкриваючи
дужки.
(Не)високі дерева; ця дівчина (не)висока; його будинок
(не)високий, а низький; (не)заможні громадяни; мій брат (не)заможній;
(не)гідний учинок; (не)щасний випадок; (не)гайний результат; (не)досяжна мрія;
(не)мічний дідусь; це рішення (не)справедливе.
Вправа 3.
Вибірковий диктант. Виписати прикметники,
які без не не вживаються.
1.
Лісові голуби, аж поки не поминуть свої
неозорі рідні простори, подають сумні глухі звуки-завивання: «у-у-у!»(З газ.)
2.
Не зломить нас цей шал несамовитий.Невпинний
вітер. Крижане гудіння навкруги.(Л.Первомайський).
3.
О, не бажання випадкові
Мене хвилюють кожну мить –
Тебе прославить в ріднім слові,
Чуття незмірної
любові
В невтомну працю перелить.(М.Рильський).
4.
З темної гущавини садка доносилося нестямне
щебетання соловейків.(П.Мирний).
Вправа 4.
Творча робота. Скласти речення із
такими протиставленнями:
- не легка, а складна справа;
- не яскраві, а тьмяні фарби;
- не вітряна, а затишна погода.
Вправа 5.Вибірково-розподільний диктант (за
варіантами). Розподілити прикметники за
колонками таблиці відповідно до правил правопису.
Без частки не не
вживається
|
Можна дібрати синонім без частки не
|
Є протиставлення
|
Варіант 1
Не/безпечний; не/бідний; не/бувалий; не/вблаганний;
не/вгамований; не/вдалий; не/вдачливий; не/великий, а малий; не/врожайний;
не/втішний; не/веселий, а сумний; не/гайний; не/гарячий, а холодний; не/дбалий.
Варіант 2
Не/добрий, а злий; не/доброзичливий; не/приязний;
не/зугарний; не/квапний; не/істотний; не/нависний; не/поетичний; не/популярний;
не/рідний, а чужий; не/сильний, а повільний.
Вправа 6. Підкреслити члени речення.
Варіант 1 Я голос подаю, щоб вороги неситі
навік зламали спис лукавства
(М.Рильський).
Варіант 2Кияни називають
Оранту «Непорушною стіною» і вважають її покровителькою й захисницею міста (З
газети).
Виконати всім у зошит!
Тестові завдання 8 клас 13.03.2020
Н.Бічуя "Шпага Славка Беркути"
Варіант
І
1. Яка
пора року зображена в розділі «Сорока з перебитим крилом»?
А. Зима. Б. Весна. В. Літо. Г. Осінь.
2. Що
відповів Андрій Степанович на бажання Славка стати фехтувальником?
А. «Група повністю укомплектована». Б. «Група
повністю укомплектована, однак приходь». В. «Група буде укомплектовуватись з
наступного року». Г. «Секція з фехтування працювати не буде».
3.Що
стали казати про Беркуту через півроку тренувань?
А. Що він не виправдав сподівань матері. Б. Що
він гідний син своїх батьків. В. Що він найздібніший учень Андрія Степановича.
Г. Що він майбутній республіканський чемпіон.
4. Хто
з героїв любив малювати?
А. Славко Беркута Б. Юлько Ващук В. Стефко Вус
Г. Лілі Теслюк
5.Якого
героя схарактеризовано такими словами з тексту : « … соловей –розбійник з нашого двору. Стою
та дивуюсь: чому ти такий добрий став, у дворі хлопчаків мало що не ломигає , а
тут над сорокою розчулюється! Метаморфоза»
А. Андрія Лопуха Б. Юлька Ващука. В. Славка
Беркуту. Г. Стефка Вуса.
6. Яке
розчарування спіткало учнів 7-Б класу?
А. Скасували екскурсію на канікулах. Б.
Захворіла класний керівник. В. Вони програли у футбол учням 7-А класу. Г.
Славко Беркута не здобув кубка у змаганнях.
7. Що
трапилося на тренуванні у Славка Беркути?
А. Славко поранив Юлька шпагою. Б. Славко
пошкодив собі руку. В. Славко знепритомнів. Г. Лілі посварилася з Юльком.
8.
Через випадок з Юльком Ващуком:
А. Беркута перестав ходити на тренування. Б.
Славко уникав зустрічі з Лілі. В. Беркуту виключили з секції. Г. Беркута тяжко
захворів.
9. Хто
вважав, що Славко розпивав спиртне з товаришами?
А. Варвара Трохимівна. Б. Антон Дмитрович. В.
Директор школи. Г. Андрій Степанович
10. Що
сказала на суді немолода, втомлена жінка?
А. «Ми даремно образили цього хлопця, Славка
Беркуту». Б. «Беркуті вірити не можна». В. «Таким, як Беркута, не місце у
спортивній школі». Г. «Славко Беркута має понести справедливе покарання».
11. Як
Юлько помстився Славкові за поранення?
А. Припинив з ним дружбу. Б. Перестрів на
вулиці і побив. В. Назвався Славком Беркутою у дитячій кімнаті міліції. Г.
Обмовив Славка на суді.
12.
Кому Юлько зізнався в тому, що підставив Славка?
А. Славкові. Б. Батькам. В. Стефкові Вусу. Г.
Лілі Теслюк.
Варіант
ІІ
1.
Початок подій, описаних у творі "Шпага Славка Беркути" у розділі «Про
те, що сталося пізніше», припадає на
А. Осінь. Б. Зиму. В. Весну. Г. Літо.
2.Хлопці
у Стрийському парку врятували
А. Ластівку. Б. Ворону. В. Сороку. Г. Синичку.
3. Був
соловеєм-розбійником двору
А. Славко Беркута. Б. Юлько Ващук. В. Стефко
Вус. Г. Антон Дмитрович.
4. Кого
з героїв повісті характеризує ця цитата : « Хлопець шматує папір, шпурляє геть олівці,
а потім знову знаходить - червоний, синій,- малює коней синіх з червоними
гривами, і в тому полум’ї раптом чує музику, якої не дарували струни. Може , не
такий уже він поганий? Просто музика буває різна?»
А. Стефко Вус. Б. Юлько Ващук. В.Славко
Беркута. Г. Андрій Лопух.
5.Мав
сестричку Настку.
А. Славко Беркута. Б. Юлько Ващук. В. Андрій
Лопух. Г. Стефко Вус.
6. На
кого хотів бути схожим Славко?
А. На батька. Б. На Юлька. В. На вчителя
географії. Г. На тренера.
7. Хто
не вірив у те, що Славко вживав спиртне?
А. Варвара Трохимівна. Б. Антон Дмитрович. В.
Директор школи. Г. Жінка з дитячої кімнати міліції.
8. Хто
пішов просити за Славка до дитячої кімнати міліції?
А. Лілі. Б. Юлько. В. Стефко. Г. Андрій
Степанович.
9. Чому
директор школи кричав Славкові: «Така пляма на нашій школі! Негідник!»?
А. Через бійку з Юльком. Б. Через лист із
дитячої кімнати міліції. В. Бо Беркута прогулював школу. Г. Бо Беркута програв
спортивні змагання.
10.
Кому належать слова: «Нечистими руками шпагу не втримаєш»?
А.Юлькові. Б. Андрієві Степановичу. В. Татові
Славка. Г. Славкові.
11. Хто
став головним свідком і підтвердив непричетність Славка до розпиття спиртного?
А. Мама Славка. Б. Антон Дмитрович. В. Жінка з
дитячої кімнати міліції. Г. Лілі.
12. У
дитячій кімнаті міліції видав себе за Славка
А.
Юлько. Б. Стефко. В. Лопух.
Виконати всім у зошит!
Написати есе «Максимальне навантаження» - вияв моральності та відповідальності в житті»
Написати есе «Максимальне навантаження» - вияв моральності та відповідальності в житті»
Укр. мова 6 клас 13.03.2020
Опрацювати параграф 48. Виконати вправи 401,404, 406Укр. література 6 клас 13.03.2020
Ознайомитися з біографією Я.Стельмаха.
Прочитати повість "Митькозавр із Юрківки" ст. 157-184 (скорочено)
Урок - практикум 6 клас 24.03.2020
1.Заміни словосполучення «іменник + іменник» на «прикметник + іменник».
Запишіть за зразком.
Зразок. Варення з вишень – вишневе варення.
Ложка із заліза -
Сік із яблук -
Іграшка з паперу -
Каша з рису -
Одяг на свята -
Булка із шоколадом -
2.Записати утворений текст, знімаючи риски, розкриваючи дужки. Орфограми
підкреслити. Зробити синтаксичний розбір 3 речення.
Зима… На деревах срібний іній, а на землі –
пухкий сніг. Підхоплені вітря(н,нн)ою мелодією заметілі, біло/блакитні сніжинки швидко/швидко кружляють у веселому танку.
За
вікнами не/озора ніч,
нескінче(н,нн)а зимова ніч. Не сплять у далекому небі не/зліче(н,нн)і
зорі. Під
старою вишнею стоїть накритий снігом не/легкий,
а важкий жовто/гарячий вулик, в ньому - маленька со(н,нн)а бджілка. Їй
сниться весня(н, нн)а
пора.
3.Від іменників утворити прикметники за допомогою суфіксів –ов-, -ев-, -єв-. Вишня, кварц, мить, тінь, горище, криця, суть, ключ, ситець, овочі, речі, стиль.
4.Утворити прикметники з суфіксами -ськ-, -цьк-, -зьк-.
Кривий Ріг, Запоріжжя, юнак, Вінниця, ткач, птах, Одеса, товариш, Ла-Манш, Гаага, фашист, Луганськ.
5.Утворити присвійні прикметники.
Онисько, Галя, Галька, Галинка, Галинонька, Галочка, Іван, Андрій, Василь, Марина, Ольга, Мелашка.
6.Утворити прикметники від іменників. Згрупувати слова у дві колонки: 1 – з –н-, 2 – з –нн-.
Закон, осінь, сонце, вагон, дим, причина, цегла, туман, вина, програма, зміна, кінь.
7.Від географічних назв утворити прикметники й згрупувати їх у дві колонки: 1 - з м’яким знаком перед суфіксом –ськ-; 2 - без м’якого знака перед суфіксом –ськ-.
Мелітополь, Харків, Тульчин, Севастополь, Ніжин, Кишинів, Тушино, Чигирин, Бориспіль, Чернігів, Тернопіль, Філіппіни
Відокремлені другорядні члени речення 8 клас 24.03.2020
1.Поширте подані речення уточнюючими чи відокремленими членами.
Сьогодні він зосереджений. Чути переплеск весла. Сонце сховалось за лісом. Стояла надзвичайно приємна й тиха весна. Відбудеться зустріч із письменником. Ми читали вірші.
2.Робота з текстом.
Відновіть і запишіть текст, уставляючи замість крапок пропущені відокремлені члени. Визначте їхній вид і з'ясуйте, чим вони виражені.
В очах сучасників героїчна смерть Дмитра Вишневецького перетворилася на символ незалежності християнського духу. Цьому підтвердженням є те, що вже через кілька тижнів після смерті князя була написана елегія латинською мовою, ... Її автором став німець Йоган Зоммер. А наприкінці 60-х років XVI ст. відомий збирач народних пісень, записав до свого збірника жалібну версію пісні про козака Байду. Староукраїнське слово «байду- вати» означало майже те саме, що й «козакувати», а саме вести вільне життя,...
Ось так історична постать князя Дмитра Вишневецького перетворилася на легендарного пісенного персонажа — ... Він, ..., йде на вірну смерть і виявляє при цьому найвищі козацькі чесноти: зневагу до розкішного життя, ..., відданість православній християнській вірі, стійкість до фізичних мук, незалежність перед ворогами і жагу боротьби навіть перед лицем смерті.
(Т. Чухліб)
Довідка: козака Байду; незалежне ні від кого; професор Краківської академії Матвій Пійонтек; купленого зрадою; нехтуючи пропонованими ворогом благами; присвячена загибелі християнського лицаря князя Дмитра.
Українська література 6 клас "Митькозавр із Юрківки" 16.03.2020
12 запитань до твору " Митькозавр із Юрківки "
1.Назвіть головних героїв твору?
2.Що ви можите сказати про характери головних героїв?
3.Що вам здалось смішним і чому?
4.Як звали маму Сергія?
5.Як звали сусіда музиканта
6.У який клас перейшли хлопці?
7.Скільки треба було їхати поїздом до Митькової бабусі
8.Що їли хлопці у бабусі?
9.З чим приїхали хлопці до бабусі?
10.Кого побачили Сергій з Митьком в озері?
11.Що дізналися хлопці з розповіді Василя про бурштин?
12.Чому хлопці повірили велосепидисту?
Українська література 8 клас 18.03.2020
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
ЗА ПОВІСТЮ НІНИ БІЧУЇ "ШПАГА СЛАВКА БЕРКУТИ"
(Для учнів 8-х класів. Прочитайте завдання й оберіть один правильний варіант відповіді.)
українська література 8 клас 03.04.2020
1. Юрій Винничук - не тільки письменник і журналіст, але й визнаний знавець
а. галицького анекдота
б. галицького костюма
в. галицької кухні
2. Письменник визначив жанр твору "Місце для дракона" як
а. повість-фентезі
б. повість-казка
в. повість-притча
3. Події у творі відбуваються
а. у Люботині
б. у Львові
в. у Галичі
4. За давнім звичаєм, наречений князевої донька мусив бути
а. багачем
б. рицарем
в. героєм
5. Зовсім молодий дракон спершу потоваришував з
а. побережником
б. пустельником
в. воєводою
6. Він не хотів дракона учити
а. малювати
б. співати
в. читати
7.Драконові було
а. 7 років
б. 8 років
в. 9 років
8. На думку пустельника, коли володар хоче зміцнити свою владу - першими гинуть
а. воїни
б. мудриці
в. поети
9 Один із княжих гінців зустрів чотирьох подорожніх. Це були
а. лицар, його джура та двоє слуг
б. лицар, його двоє джур та слуга
в. двоє лицарів, їхні джура та слуга
10. Князь попросив дракона піддатися лицарю, який матиме на шоломі стяжку
а. синю
б. фіолетову
в. голубу
11. Хто називав дракона Метеликом?
а. князь
б. лицар Лаврін
в. Настасія
12.Хто став зятем князя?
а. лицар Лаврін
б. його джура
в. його слуга
13. Кого мав на увазі пустельник, коли говорив, що вони "так тяжко вмирають, і нема їм на цьому світі місця, бо вони нетутешні"?
а. князів
б. лицарів
в. поетів
6 клас. Л.Воронина "Таємне товариство боягузів" 06.04.2020
Вправа «Лови помилку»: прочитати
цитати з повісті, усунути допущені помилки.
1 «Майже всі мешканці нашої планети заражені вірусом грипу» ( .....).
2.»Я пригадав, як сьогодні зранку одна-єдина бджола подіяла на довголапого прибульця, як він втратив пильність,
а згодом повністю відключився і захропів.» (......)
3. «Моя бабуся готує найсмачніші в світі вареники, а ще понад усе на світі вона любить тварин» (.......)
4. «А зараз треба визволяти мене…тридцятилітню.
Бо без мене порятувати батьків не вдасться»
(........)
5. «Вірус страху найперше вражає лінивих.
У них зовсім немає імунітету.» (..)
6. «Вони завели бабусю в будку, де лагодять автомобілі» (......)
7. «Просто вони обдурили Кактуса»
(......)
8.»Невже я був таким боягузом, що мені не можна було довірити роботу в
Таємному Товаристві Брехунів раніше»
(......)
9. «Підніміться на піраміду й розвійте попіл
по вітру» (......)
10. «Зараз вони розпочнуть полювання. Комарі
– це ж їхня найулюбленіша їжа» (.......)
11. «Щойно вдихнуть пилок цих квітів, як стануть веселими і схвильованими» (.......)
12.Ми повернемося до цирку, адже перед нашестям синьомордів ми були
цирковими жонглерами» (........)
6 клас. Відмінювання числівників. 07.04.2020
Тестові
завдання з теми " Числівник"
1.Усі слова є числівниками в рядку
А.п’ятнадцять, двадцятеро, триста, нуль
Б.трійка, двісті, удруге, другий
В.три, двадцятка, по-другому, обидва
Г.тричі, по-третє, шестеро, дві цілі і чотири десяті
Д.тринадцять, десяток, сто тридцять сьомий, п’ятдесятиріччя
2. Усі слова є числівниками в рядку *
А.сто, сорок сьомий, трійня, втретє
Б.сотня, четвертина, три, трьохсотий
В.стотомний, четвірка, тримісячник, третій
Г.тридцятеро, сороковий, семеро, кількадесятий
Д.сімдесят п’ятий, вісімсот, сотка, сотий
3. Числівники вжито в реченні *
А.Сотник знав, що Микола Джеря ще раз підніме на нього серпа й боявся цього.
Б.Козацька сотня розтанула в пітьмі.
В.„Артек” був багатоголосим, цього року він розмовляв ста мовами світу.
Г.З-поміж альпіністів лише одиниці змогли подолати цей маршрут.
Д.Мільйонам треба світла, волі, які дають наснагу й віру в майбуття.
4.Усі числівники кількісні в ряду *
А.тринадцять, сто другий, десять сотих, чотирнадцятеро
Б.п’ятий, одна третя, півтора, утретє
В.двадцять вісім, півтораста, четвірка, чотири
Г.п’ятсот, дві цілі десять сотих, чотири восьмі, півтори
Д.сто двадцять дев’ятий, п’ятнадцятеро, одна двадцята, сім сотих
5.Усі слова – порядкові числівники в рядку *
А.двохсотий, четвертий, п’ятнадцятий, перший
Б.двісті сорок другий, сороковий, сотенний, дворічний
В.тридцятий, первинний, другий, триповерховий
Г.п’ятитисячний, п’ятиярусний, тридцять восьмий, мільйонний
Д.восьмитонний, половинний, сорок сьомий, третій
6.Усі числівники – складні в рядку *
А.тридцять, дев’яносто шість, сорок вісім, шістсот
Б.триста сорок вісім, п’ятсот, дванадцять, сімдесят два
В.дев’яносто, п’ятдесят шість, чотириста, тридцять п’ять
Г.одинадцять, триста, п’ятдесят, шістсот
Д.один, двісті чотири, двісті, п’ятий
7.Усі числівники – складені в рядку *
А.шістнадцять, сім восьмих, шістдесят один, двадцять п’ять
Б.одна друга, вісімнадцятирічний, п’ятисотий, дев’ятсот
В.сто два, три тисячі, двадцять два, двісті сорок шість
Г.вісімсот, три чверті, сімнадцять, вісімнадцять
Д.п’ятсот шість, один, тисячний, двісті сімдесят
8.Визначте, яка форма числівника дев’ятсот сімдесят чотири в орудному відмінку є правильною *
А.дев’ятистами сімдесяти чотирма
Б.дев’ятьмастами семидесятьма чотирма
В.дев’ятьомастами семидесяти чотирма
Г.дев’ятьмастами сімдесятьма чотирма
Д.жодної правильної форми
9.В якому рядку всі числівники записано правильно *
А.восьмистам дев’яноста дев’яти, чотирнадцятьма
Б.двох тисяч восьмисот восімдесяти дев’яти, п’яти
В.п’ятсот шестидесяти трьох, триста сорок п’ятьох
Г.дев’ятистам восьмидесяти п’ятьох, чотирьохстами двадцятьма двома
Д.сімохстах сімдесятьох шістьох, сто десяти
10.Позначте рядок, у якому в усіх числівниках відмінюється тільки друга частина *
А.чотириста, сімдесят, дев’ятсот
Б.п’ятдесят, вісімдесят, кількадесят
В.сімсот, шістдесят, двісті
Г.дев’яносто, кількасот, п’ятдесят
Д.сто, кільканадцять, тридцять
11.Обидві частини відмінюються в усіх числівниках рядка *
А.дев’яносто, п’ятсот, вісімдесят, чотириста
Б.тридцять, п’ятдесят, п’ятсот, двісті
В.вісімсот, двісті, триста, чотириста
Г.вісімдесят, двадцять, одинадцять, тридцять
Д.сімсот, дев’ятсот, п’ятсот, шістдесят
12. Помилку у відмінкових формах кількісних числівників допущено в рядку *
А.шістьомастами, шістдесятьма вісьмома, дев’ятьох, сорока п’ятьом
Б.семисот восьмидесяти вісьмох, стам двом, семидесяти, п’ятнадцятьох
В.шістдесяти сімом, ста п’ятдесяти двох, шістнадцятьома, одинадцятьох
Г.вісьмома, восьмистам дев’яноста дев’ятьом, сімдесяти, п’ятьома
Д.трьохсот, трьомстам, трьомастами, на трьохстах
6 клас. Правильне вживання числівників
на позначення дат і часу 21.04.2020
1.Гра
«Павутиння слів»
Завдання:
поєднати слова і словосполучення.
1. працював а) о
сьомій годині сорок хвилин
2. народився б) до
дванадцятої години
3. встав в) першого
березня о шостій годині
4. повернувся г) до
десятої години
5. зателефонував д) п'яту
сорок п'ять
6. показує є) о
дев'ятнадцятій десять
2.Знайдіть правильну відповідь
на питання: "Котра година?"
А дванадцять хвилин
одинадцятого
Б дванадцять хвилин по десятій
Вдесять годин дванадцять хвилин
Г дванадцять хвилин
після десяти
3. Знайдіть
правильну відповідь на питання "Котра година?"
А дванадцята година вісім хвилин
Б дванадцять годин
вісім хвилин
В восьма хвилина
дванадцяти годин
Г вісім хвилин першого
4. Знайдіть правильну
відповідь на питання "Котра година?"
А пів другого
Б пів на чотирнадцяту
В тридцять хвилин
другого
Г половина другого
5. Знайдіть неправильну
відповідь на питання "Котра година?"
А п'ять хвилин по п'ятій
Б п'ять хвилин на
шосту
В п'ять хвилин шостого
Г п'ята година п'ять
хвилин
6. Знайдіть неправильну
відповідь на питання "Котра година?"
А без п'яти три
Б за п'ять хвилин
третя
В п'ять хвилин до
третьої
Г чотирнадцята година
п'ять хвилин
6 клас.
Тренувальні вправи з теми "Числівник"(1) 23.04.
1. Виписати із тексту в дві колонки кількісні та порядкові
числівники.
Дитинство Тараса
Село Моринці на Черкащині. Дев’ятого
березня тисяча вісімсот чотирнадцятого року в сім’ї Шевченків народилася третя
дитина (після Катерини і Микити) –Тарас. Старшій - Катрусі – всього
десять років, але вона господарювала за дорослих. Братику Микиті три
роки, він сидить на лежанці.
Моринців Тарас навіть не пам’ятав, бо дуже
малим переїхав з рідними в Кирилівку. Хлопчикові пішов другий рік – тепер він
ніжками дибав до столітнього розлогого дуба.
Тарасові - дев’ять років, а він був
розсудливим, як дорослий. Любив природу: квіти, бджоли, дерева, небо… У своє
дев’яте літо хлопчина пізнав і що то чекати батька-чумака з дороги, і яке
невимовне горе – несподівана рання смерть матері. Далі - три роки
нестерпного життя в одній хаті з мачухою; недуга батька, над яким стояло
п’ятеро дрібних дітей і плакали. В дванадцять років Тарас став круглим
сиротою.
2.Визначити
відмінок виписаних числівників.
3. Відредагуйте словосполучення.
Дві дівчата, три
кури, два селяни, чотири очі, то тридцять три телята, чотири
коней, Микола приніс двоє відер води, у класі
знаходиться двадцять три дівчат, я купив троє книжок, на початку двадцяте століття з’явився український
переклад Біблії, треба
поспішати, вже дві години, музей
зачиняється в шість годин, вони пробігли дві десятих кілометрів, три брата зустрілися після довгої розлуки.
4.Поєднати числівники з іменниками.
Шестеро
(діти) _____________________________________________
троє (хлоп’я)_______________________________________________
троє
(дівчина)_______________________________________________
двоє
(побратим)_______________________________
четверо (подорожній)___________________________
5.Запишіть подані приклади словами (двома способами).
85,7+12,4 ; 825-405; 126,
7-16,9 ; 40-26 ; 3/5+1/3; 68+15
_________________
6. Поставити
числівники разом з іменниками в орудному та місцевому відмінках. З трьома
словосполученнями скласти речення.
200 учнів, 131 тонна, 42 літри, 275 глядачів,
943 грами, 347 кілограмів,253 дні.
7. У якому рядку всі числівники вжито в
родовому відмінку?
А) одного, одної восьмої, одної, одних;
Б) семи, одній сьомій, сімом, шістьом;
В) дев’яноста, сорока, ста, двом;
Г) п’ятдесяти, десятьох, двомстам, трьома.
8.Вкажіть
ряд числівників, у кожному з яких пишеться –ь-:
А) тр..ох, десят..ма, п’ят..ом;
Б) дев’ятнадцят.., чотир..мастами, шістдесят..;
В) вісім..сот, п’ятнадцят..ма, дев’ят..мастами;
Г) п’ят.., вос..мому,вісім..
9. Записати числівники у тих відмінках, які подані нижче.
1. Р.в.числівника одна.
2.
О.в. числівника три.
3.
Р.в. числівника вісім.
4.
Р.в. числівника тридцять.
5.
Д.в. числівника двісті.
6.
Н.в. збірного числівника від числівника десять.
7.
О.в. числівника п’ять.
8.
О.в. числівника вісім тисяч двісті
п’ятдесят чотири.
9.
Д.в. числівника чотирнадцять.
10.
З.в. знаменника дробу 1/20.
11.
Р.в. числівника 500.
12.
М.в. числівника 570.
13.
Н.в. знаменника дробу 5/2.
14.
Н.в. знаменника дробу 2/7.
15.
О.В.порядковий числівник 7.
16.
М.в. числівника вісім.
17.
Р.в. порядковий числівник 819.
18.
О.в.числівник 9мільйонів 632 тисячі .
19.
Д.в. числівника двісті.
20.
О.в. числівника дев’ятсот.
21.
М.в. числівника 30.
22.
Р.в. числівника шістсот.
23.
Р.в. числівника мільйон.
24.
Н.в. знаменника дробу 1/20.
25.
Н.в. знаменника дробу 3/4.
26.
О.в. числівника чотири.
27.
Р.в. числівника тисяча.
28.
М.в. числівника одні.
6 клас. Правильне вживання числівників на позначення дат і часу 21.04.2020
6 клас.
Тренувальні вправи з теми "Числівник"(1) 23.04.
1. Виписати із тексту в дві колонки кількісні та порядкові
числівники.
Дитинство Тараса
Село Моринці на Черкащині. Дев’ятого березня тисяча вісімсот чотирнадцятого року в сім’ї Шевченків народилася третя дитина (після Катерини і Микити) –Тарас. Старшій - Катрусі – всього десять років, але вона господарювала за дорослих. Братику Микиті три роки, він сидить на лежанці.
Моринців Тарас навіть не пам’ятав, бо дуже малим переїхав з рідними в Кирилівку. Хлопчикові пішов другий рік – тепер він ніжками дибав до столітнього розлогого дуба.
Тарасові - дев’ять років, а він був розсудливим, як дорослий. Любив природу: квіти, бджоли, дерева, небо… У своє дев’яте літо хлопчина пізнав і що то чекати батька-чумака з дороги, і яке невимовне горе – несподівана рання смерть матері. Далі - три роки нестерпного життя в одній хаті з мачухою; недуга батька, над яким стояло п’ятеро дрібних дітей і плакали. В дванадцять років Тарас став круглим сиротою.
Дитинство Тараса
Село Моринці на Черкащині. Дев’ятого березня тисяча вісімсот чотирнадцятого року в сім’ї Шевченків народилася третя дитина (після Катерини і Микити) –Тарас. Старшій - Катрусі – всього десять років, але вона господарювала за дорослих. Братику Микиті три роки, він сидить на лежанці.
Моринців Тарас навіть не пам’ятав, бо дуже малим переїхав з рідними в Кирилівку. Хлопчикові пішов другий рік – тепер він ніжками дибав до столітнього розлогого дуба.
Тарасові - дев’ять років, а він був розсудливим, як дорослий. Любив природу: квіти, бджоли, дерева, небо… У своє дев’яте літо хлопчина пізнав і що то чекати батька-чумака з дороги, і яке невимовне горе – несподівана рання смерть матері. Далі - три роки нестерпного життя в одній хаті з мачухою; недуга батька, над яким стояло п’ятеро дрібних дітей і плакали. В дванадцять років Тарас став круглим сиротою.
2.Визначити
відмінок виписаних числівників.
3. Відредагуйте словосполучення.
Дві дівчата, три
кури, два селяни, чотири очі, то тридцять три телята, чотири
коней, Микола приніс двоє відер води, у класі
знаходиться двадцять три дівчат, я купив троє книжок, на початку двадцяте століття з’явився український
переклад Біблії, треба
поспішати, вже дві години, музей
зачиняється в шість годин, вони пробігли дві десятих кілометрів, три брата зустрілися після довгої розлуки.
4.Поєднати числівники з іменниками.
Шестеро (діти) _____________________________________________
Шестеро (діти) _____________________________________________
троє (хлоп’я)_______________________________________________
троє
(дівчина)_______________________________________________
двоє
(побратим)_______________________________
четверо (подорожній)___________________________
5.Запишіть подані приклади словами (двома способами).
85,7+12,4 ; 825-405; 126, 7-16,9 ; 40-26 ; 3/5+1/3; 68+15
85,7+12,4 ; 825-405; 126, 7-16,9 ; 40-26 ; 3/5+1/3; 68+15
_________________
6. Поставити
числівники разом з іменниками в орудному та місцевому відмінках. З трьома
словосполученнями скласти речення.
200 учнів, 131 тонна, 42 літри, 275 глядачів, 943 грами, 347 кілограмів,253 дні.
200 учнів, 131 тонна, 42 літри, 275 глядачів, 943 грами, 347 кілограмів,253 дні.
7. У якому рядку всі числівники вжито в
родовому відмінку?
А) одного, одної восьмої, одної, одних;
Б) семи, одній сьомій, сімом, шістьом;
В) дев’яноста, сорока, ста, двом;
Г) п’ятдесяти, десятьох, двомстам, трьома.
А) одного, одної восьмої, одної, одних;
Б) семи, одній сьомій, сімом, шістьом;
В) дев’яноста, сорока, ста, двом;
Г) п’ятдесяти, десятьох, двомстам, трьома.
8.Вкажіть
ряд числівників, у кожному з яких пишеться –ь-:
А) тр..ох, десят..ма, п’ят..ом;
Б) дев’ятнадцят.., чотир..мастами, шістдесят..;
В) вісім..сот, п’ятнадцят..ма, дев’ят..мастами;
Г) п’ят.., вос..мому,вісім..
А) тр..ох, десят..ма, п’ят..ом;
Б) дев’ятнадцят.., чотир..мастами, шістдесят..;
В) вісім..сот, п’ятнадцят..ма, дев’ят..мастами;
Г) п’ят.., вос..мому,вісім..
9. Записати числівники у тих відмінках, які подані нижче.
1. Р.в.числівника одна.
2.
О.в. числівника три.
3.
Р.в. числівника вісім.
4.
Р.в. числівника тридцять.
5.
Д.в. числівника двісті.
6.
Н.в. збірного числівника від числівника десять.
7.
О.в. числівника п’ять.
8.
О.в. числівника вісім тисяч двісті
п’ятдесят чотири.
9.
Д.в. числівника чотирнадцять.
10.
З.в. знаменника дробу 1/20.
11.
Р.в. числівника 500.
12.
М.в. числівника 570.
13.
Н.в. знаменника дробу 5/2.
14.
Н.в. знаменника дробу 2/7.
15.
О.В.порядковий числівник 7.
16.
М.в. числівника вісім.
17.
Р.в. порядковий числівник 819.
18.
О.в.числівник 9мільйонів 632 тисячі .
19.
Д.в. числівника двісті.
20.
О.в. числівника дев’ятсот.
21.
М.в. числівника 30.
22.
Р.в. числівника шістсот.
23.
Р.в. числівника мільйон.
24.
Н.в. знаменника дробу 1/20.
25.
Н.в. знаменника дробу 3/4.
26.
О.в. числівника чотири.
27.
Р.в. числівника тисяча.
28.
М.в. числівника одні.
6 клас.
Тренувальні вправи з теми "Числівник"(2) 24.04.
1.Числівники за
значенням поділяються на:
а) якісні, відносні й присвійні;
б) назви істот і неістот;
в) прості й складні;
г) кількісні й порядкові.
Запишіть п'ять кількісних числівників.
а) якісні, відносні й присвійні;
б) назви істот і неістот;
в) прості й складні;
г) кількісні й порядкові.
Запишіть п'ять кількісних числівників.
2. За будовою числівники поділяються на:
а) прості, складні й складені;
б) якісні, відносні й присвійні;
в) тверді, м'які й мішані;
г) кількісні, збірні, дробові.
Запишіть п'ять складних числівників.
3. Позначте рядок, у якому всі слова — збірні числівники.
а) Шість, двадцятий, семеро, три десятих;
б) двоє, дванадцятеро, тридцять троє, восьмеро;
в) тринадцятьох, шістдесяти, вісімнадцятьом, на трьох;
г) другий, шостий, чотирнадцятий, дев'ятий.
4.Позначте рядок, у
якому всі числівники пишуться окремо.
.а) Трьох/сот, тридцять/три, два/надцять, шіст/десят;
б) три/п'ятих, вісімдесят/шість, сто/сім, двісті/п'ят¬десят;
в) триста/двадцять, шіст/надцятеро, сто/одинадцять, двадцять/два;
г) сто/тисячний, двадцять/п'ятий, сто/сьомий, три¬ста/сороковий
Запишіть речення, у якому використано порядковий числівник.
.а) Трьох/сот, тридцять/три, два/надцять, шіст/десят;
б) три/п'ятих, вісімдесят/шість, сто/сім, двісті/п'ят¬десят;
в) триста/двадцять, шіст/надцятеро, сто/одинадцять, двадцять/два;
г) сто/тисячний, двадцять/п'ятий, сто/сьомий, три¬ста/сороковий
Запишіть речення, у якому використано порядковий числівник.
5. Визначте речення, у якому вжито дробовий числівник.
а) 3 п'ятого кола червоний башлик випередив усіх (М. Трублаїні).
б) 3 криком і вереском промчав тринадцятий у повс¬тяному капелюсі (М. Трублаїні).
в) Через Канадський водоспад стікає дев'ятнадцять двадцятих усієї води Ніагарського водоспаду (З підручника).
г) Установлено, що Ніагарський водоспад утворився близько восьми - дев'яти тисяч років тому (3 підруч¬ника).
Уведіть у речення власне кількісний числівник.
6.Визначте речення, в
якому вжито збірний числівник.
а) Межа вічної криги в Арктиці відступила на кілька сотень кілометрів на північ (В. Комаров).
б) Дві дівчини сплять, притулившись щока до щоки (О. Довженко).
в) Широке небо неначе кліпало тисячами блискучих людей (/. Нечуй-Левицький).
г) Семеро одного не ждуть {Народна творчість).
Уведіть у речення дробовий числівник.
7. Позначте речення, яке потребує редагування.
а) Більше ста тисяч людей щорічно відвідує цей музей.
б) Сюди прийшли більше семидесяти юнаків.
в) У Сибірське море впадає триста тридцять шість річок
а) Межа вічної криги в Арктиці відступила на кілька сотень кілометрів на північ (В. Комаров).
б) Дві дівчини сплять, притулившись щока до щоки (О. Довженко).
в) Широке небо неначе кліпало тисячами блискучих людей (/. Нечуй-Левицький).
г) Семеро одного не ждуть {Народна творчість).
Уведіть у речення дробовий числівник.
7. Позначте речення, яке потребує редагування.
а) Більше ста тисяч людей щорічно відвідує цей музей.
б) Сюди прийшли більше семидесяти юнаків.
в) У Сибірське море впадає триста тридцять шість річок
г) У перегонах брали участь п'ятнадцятеро коней
Поставте числівник пятдесят чотири у формі
орудного та родового відмінків.
8.Виділіть речення, яке
слід відредагувати.
а) Реве віл на сто гір, на сто кроків, на сто потоків (Народна творчість).
б) Головата, дженджуриста, сорочок наділа триста, а нога одна (Народна творчість).
в) Що то за птах, що на вісьмох гонах? (Народна твор¬чість).
г) У сім няньок дитина без носа (Народна творчість).
Провідміняйте числівник дев'ятсот.
а) Реве віл на сто гір, на сто кроків, на сто потоків (Народна творчість).
б) Головата, дженджуриста, сорочок наділа триста, а нога одна (Народна творчість).
в) Що то за птах, що на вісьмох гонах? (Народна твор¬чість).
г) У сім няньок дитина без носа (Народна творчість).
Провідміняйте числівник дев'ятсот.
9. Позначте речення, яке потребує редагування.
а) Два коти в одному мішку не живуть (Народна твор¬чість).
б) Що то за птах, що на вісьмох ногах (Народна твор¬чість).
в) Сімсот соколят на одній подушці сплять (Народна творчість).
г) Під одним ковпаком до сімсот козаків (Народна творчість).
а) Два коти в одному мішку не живуть (Народна твор¬чість).
б) Що то за птах, що на вісьмох ногах (Народна твор¬чість).
в) Сімсот соколят на одній подушці сплять (Народна творчість).
г) Під одним ковпаком до сімсот козаків (Народна творчість).
Запишіть два речення з
числівником на позначення дати чи години.
10.Визначте, яка форма числівника дев’ятсот сімдесят
чотири в орудному відмінку є правильною *
А.дев’ятистами
сімдесяти чотирма
Б.дев’ятьмастами
семидесятьма чотирма
В.дев’ятьомастами
семидесяти чотирма
Г.дев’ятьмастами
сімдесятьма чотирма
Д.жодної
правильної форми
Провідміняйте числівник шість тисяч вісімсот сорок сім
11.В якому рядку всі числівники записано
правильно *
А.восьмистам
дев’яноста дев’яти, чотирнадцятьма
Б.двох тисяч
восьмисот восімдесяти дев’яти, п’яти
В.п’ятсот
шестидесяти трьох, триста сорок п’ятьох
Г.дев’ятистам
восьмидесяти п’ятьох, чотирьохстами двадцятьма двома
Д.сімохстах
сімдесятьох шістьох, сто десяти
12. Помилку у відмінкових формах кількісних числівників
допущено в рядку *
А.шістьомастами,
шістдесятьма вісьмома, дев’ятьох, сорока п’ятьом
Б.семисот
восьмидесяти вісьмох, стам двом, семидесяти, п’ятнадцятьох
В.шістдесяти
сімом, ста п’ятдесяти двох, шістнадцятьома, одинадцятьох
Г.вісьмома,
восьмистам дев’яноста дев’ятьом, сімдесяти, п’ятьома
Д.трьохсот,
трьомстам, трьомастами, на трьохстах
Запишіть
діалог, використовуючи числівники
8 клас 05.05.2020
Узагальнення вивченого з теми
«Речення з відокремленими
членами»
1.Прочитати текст,
розставляючи потрібні розділові знаки. Визначити
номери речень, що відповідають поданим характеристикам:
А
Речення, не ускладнені відокремленими членами.
Б
Речення, ускладнені відокремленим означенням.
В
Речення, ускладнені відокремленим додатком.
Г
Речення, ускладнені відокремленою обставиною.
1.
Першим українським книгам майже тисяча років!
2.
До сьогодні їх дійшло небагато зокрема «Повість минулих літ» «Слово про Ігорів
похід «Слово про закон і благодать».
3.
Давню історію нашого краю ми знаємо передусім завдяки «Повісті минулих літ»
написаній літописцем Нестором.
4.
Хто ж такий Нестор і що це за повість?
5.
Нестор-літописець жив у другій половині XI — на початку XII століття.
6.
Він присвятив своє життя релігійній справі будучи до кінця своїх днів ченцем
Києво-Печерської лаври.
7.
Але прославився монах передусім як автор найдавнішого літописного зібрання
«Повість минулих літ», що проливає світло на нашу історію.
8.
Адже пам’яток написаних майже тисячу років тому дуже мало (За Д. Павленком).
2. Кодовий
диктант ( у
бланках позначити вид відокремленого члена речення)
За
традицією, у цей день, тобто у Чистий четвер,
випікають паски. Приступаючи до цього дійства, господиня одягалася в усе чисте, молилася Богу.
Зовнішній вигляд та смак паски
залежать від багатьох чинників, особливо від приготування тіста. Раніше
процес випікання паски займав цілу добу.
Приготувавши звечора опару, залишали
її бродити на всю ніч. Вранці місили
тісто, у яке, окрім борошна, додавали родзинки та інші інгредієнти. Залишали тісто ще на дві-три години, щоб росло. Потім виробляли
пасочки і клали їх у циліндричні формочки, змащені олією. Поки
тісто у формах підходило, господиня розпалювала піч. Пеклися паски 40 -50
хвилин. І ось уже вони, рум`янобокі,
пухкенькі, на столі.
( цифра відповідає номеру речення,
під нею треба записати цифру, яка відповідає відповідному відокремленому члену
речення. Якщо речення неускладнене – ставиться знак «-»
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відокремлена обставина – 1
Відокремлене
означення -2
Відокремлений додаток – 3
Уточнююча прикладка – 4
Уточнюючий
додаток – 5
Уточнююча
обставина місця – 6
3. Знайти відповідність між прикладом і правилом про
відокремлення
1.
Стрепенулися темні ліси і, розправляючись,
підставили своє загоріле листя під дрібні дощові краплі. (Панас Мирний.)
2.
Вітер, скотившись з гір у долину, ховався по
темних ярах і щось глухо бубонів високим скелям та глибоким ярам. (Панас
Мирний.)
3.
Ні птиць, ані людей, окрім ясної зірки в
високості. (А.Малишко)
4.
Урочисто вишикувалася проспектами зелена варта
каштанів – почесна варта весни. (Олесь Гончар.)
5.
Осяяні місяцем, гори блищать. (Олександр
Олесь.)
6.
Низькими хмарами підперта, не спить Говерла.
(П.Перебийніс.)
А.Прикладка, що стоїть після
загальної назви.
Б. Означення, що стоять
перед пояснюваним словом і мають обставинне значення.
В. Додаток з
прийменником окрім.
Г.Обставина, виражена
дієприслівниковим зворотом.
Д.Поширене означення, що
відноситься до власної назви.
Е.Обставина виражена
одиничним дієприслівником.
4. Установіть відповідність
між реченням і другорядним членом у ньому.
1 відокремлений
уточнюючий член речення
2 відокремлений
додаток
3 відокремлене
означення
4 відокремлена
обставина
|
А Спить вітер на колінах у беріз,
окутаних
у молоко туману.
Б Лев упав і довго, лежачи, стогнав.
В Тут, під кронами білих каштанів,
причаїлися наші, повні щастя, літа.
Г Здається, вогнем чудесним сяють зорі з
дніпровських круч.
Д Не маю іншого тепла, окрім
отчого
краю.
|
5. Установіть відповідність між
відокремленими уточнюючими членами речення і синтаксичною роллю, яку вони
виконують.
1 уточнюючий підмет
2 уточнюючий присудок
3 уточнююча обставина
місця
4 уточнююче означення
|
А Пірат був
звичайний пес, трудяга.
Б Уже багато років,
відколи його забрано од
матері, ніхто ні про що не питав.
В І тут, в Америці,
живу я Україною.
Г Надійшли жнива,
достигла Василева
пшениця — така гарна, колос у колос.
Д Він, Шептало,
кінь особливий, кінь білий.
|
6.З’ясуйте,
який відокремлений член речення є в кожному прикладі.
Приклад
речення
|
Відокремлений
член речення
|
А
Окрім заповідників і національних парків, значну роль у збереженні флори та
фауни відіграють заказники.
Б Заказники, місця тимчасової заборони
полювання, створюють з метою відновлення природних комплексів.
В
Власники природних об’єктів, оголошених заказниками, зобов’язані забезпечити
режим охорони та збереження таких територій.
Г Поставивши за мету захист рослин і комах,
в Україні створили кілька ботанічних та ентомологічних заказників.
Д
Іноді заказник відіграє важливу, фактично вирішальну роль у збереженні й
відновленні певного рідкісного виду
|
1
додаток
2
означення
3
обставина
4 прикладка (різновид означення)
|
7.З’ясуйте,
який відокремлений член речення є в кожному прикладі.
Приклад
речення
|
Відокремлений
член речення
|
А
Бо коли, закохані в минуле, прокуняєм свій великий час, наша лінь нікого не
розчулить.
Б Буду, мамо горда і вродлива, з тебе
дивуватися повік.
В Там, у степу, схрестилися дороги, немов у
герці дикому мечі.
Г
Не шкодуй добра мені, людині, щастя не жалій моїм літам.
Д Чи винні ми щось комусь у житті, окрім
наших батьків?
|
1
додаток
2
означення
3
обставина
4 прикладка (різновид означення)
|
8.Прочитайте
текст (цифри в дужках позначають номери рядків)
і виконайте завдання 8–12.
Буккросинг: перетворюємо світ на
суцільну бібліотеку
Історична довідка (2–10) Якось у Парижі меценат закупив 250
велосипедів і розкидав їх по місту. Кожен охочий міг узяти двоколісний
транспортний засіб і доїхати туди, куди потрібно, а потім залишити його там для
наступного подорожнього… Згодом схожий рух набув популярності й з іншими
речами. У 2001 році в американського інтернет-технолога Рона Хорнбекера
з’явилася ідея буккросингу (з англ. book – книга, crossing – рух). На одному із
сайтів він прочитав про систему циркуляції по всьому світу залишених
фотоапаратів і вирішив повторити цей експеримент з іншими речами. Тоді ж поклав
20 книг у холі одного готелю. А за півроку було вже 300 активістів, які
«відпускали» своїх друкованих друзів у подорож…
(11–15) – Буккросинг – це міжнародний рух за
«звільнення» книжок, – розповідає арт-менеджер
книгарні «Є» Оксана Васьків. – Суть його полягає в тому, щоб «звільнити»
книгу від господаря й пустити її у вільне плавання. В Україні він з’явився 2005
року. Щоб книжка не загубилася, а знайшла свій шлях до читача, було створено
буккросингові полиці.
(16–21) – Наприклад, у Львові перша така
поличка виникла наприкінці літа 2009 року в галереї «Ом». На той час була лише
група ентузіастів, яка спробувала залишати книжки на вулицях або в кав’ярнях
міста, – говорить активіст львівського
буккросингу Тарас Бейзик. – Але в таких випадках через незнання львів’ян
часто траплялося, що буккросер відпускав книжку, а той, хто знаходив, просто
забирав її собі. Тож ризик, що вона зійде з маршруту, був дуже високий.
(22–24) – Спершу на нашій полиці було
кілька десятків книг, – пригадує Галина
Кулик, одна із засновниць й активісток буккросингу у Львові. – За три
місяці їх кількість зросла до двох сотень.
(25–27) – Невдовзі після прем’єрної полиці
з’явилася ще одна – у книгарні «Є». Уміст її з часу відкриття крамниці суттєво
змінився, – наголошує Оксана Васьків.
(28–31) – Величезний попит має популярна
сучасна література, – долучається до
розмови Тарас Бейзик. – Класика й так є в кожного вдома. Найбільш
читабельними залишаються наші сучасники: Любко Дереш, Сергій Жадан, Тарас
Прохасько...
(32–39) – До речі, книжки, учасниці
буккросингу, переносять інформацію про враження тих, хто їх читав, – продовжує Оксана Васьків. – Люди
залишають на форзацах або на сторінках свої рекомендації й контакти, щоб згодом
обмінятися враженнями чи просто знайти нових друзів за інтересами. Зазвичай
полиці обладнано спеціальними наліпками, які дають зрозуміти, що цю книгу не
продають, а її просто можна взяти почитати. А ще позначками, що прикріплюють на
форзац. Це буккросинговий лист, де в спеціальній графі вказують контакти й
поради наступному читачеві.
(40–47) – Для мене буккросинг – це
насамперед геніальна ідея, яка стирає рамки соціально усталених норм на зразок
«я – тобі, а ти – мені», – каже Тарас
Бейзик. – Це можливість просто віддавати. Показати людям, що буває «просто
так», щиро, відкрито, без реклами, без спонсорів… Справжній буккросер, який
зумів зрозуміти всю глибину руху, «звільняє» книжки й отримує від цього
задоволення. Дехто думає, що буккросинг – це можливість знайти собі якусь
цікаву книжечку задарма. Можливо. Але суть у тому, аби «відпускати» її в
мандрівку, перетворюючи світ на відкриту бібліотеку… Коментар
(49–57) Галина Бабій, радіожурналіст: Буваючи на відпочинку чи у
відрядженнях за кордоном, зауважила, що вільний обмін книжками там дуже
поширений. Ідеться не лише про книгарні, а й про готелі, де зупиняється люд з
усього світу! На жаль, наші видання мені жодного разу не траплялися… Відтоді
завжди беру в подорож кілька книжок і журналів українською мовою, які залишаю
почитати всім охочим саме на таких поличках із написом «Bookcrossing».
Буккросинг – своєрідний народний рух. Я з тих людей, які не чекають на допомогу
ані від міністерств, ані від дипломатів, ані від спонсорів. Якщо багато хто з
нас робитиме так само, української книжки у світі побільшає... За
Б. Городницькою
Аналіз
тексту
Завдання 9–12 мають по чотири варіанти
відповіді, серед яких лише один правильний.
8.
Найбільшою популярністю на вітчизняних буккросингових полицях користуються
книги
А
сучасної української літератури
Б класичної української літератури
В зарубіжної літератури
Г
літератури іноземними мовами
9. У тексті згадано всі
аспекти буккросингу, ОКРІМ
А української книги у світі стане більше
Б можна отримати задоволення, коли віддаєш
В зникне потреба в приватних бібліотеках
Г завжди можна знайти друзів за інтересами
10.
Автор долучає до тексту коментар Галини Бабій, щоб показати, що
А
українці – активні учасники буккросингу за кордоном
Б кожен може долучитися до поширення
вітчизняної книги
В в Україні буккросинг ще зовсім не розвинений
Г
влада не зацікавлена в розвитку буккросингу
11. У варіантах відповідей наведено коментарі
ентузіаста буккросингу з Нікополя, який пише під ніком Rayan Riener. Прочитайте
їх. У тексті є підтвердження всіх наведених нижче думок, ОКРІМ
А
Розуміння принципів буккросингу його учасниками – головний чинник, який упливає
на успіх або занепад руху. Адже буккросинг – це обіг книг у суспільстві. Він
існує за принципом соціальної мережі, а тому «друкованих друзів» потрібно
відпускати постійно й спонукати до цього інших.
Б Головна проблема буккросингу в Україні – це
самі так звані буккросери (більшість із яких не є такими), адже вони не
дотримуються правил цього руху, унаслідок чого не відбувається його якісного
розвитку.
В З українським буккросингом співпрацює багато
магазинів, кафе, клубів, бібліотек. Вони відкривають «безпечні полиці», або
«зони буккросингу», тобто місця, де книги перебувають у відносній безпеці й не
потраплять до рук двірника, поліції чи недобросовісних «любителів».
Г Просто обмін книгами з рук у руки або в
якихось місцях без реєстрації на спеціальному сайті не вважають буккросингом,
оскільки втрачається ланка зв’язку, через що відпущена книга вирушає у свою
першу й останню подорож.
12. Основну думку тексту
відображає твердження
А Поширення простих, але геніальних ідей у
світі – справа волонтерів.
Б
«Відпускання книг» – геніальна ідея, яка рухає книгу світом.
В
Рух за «звільнення» книжок аналогічний циркуляції фотоапаратів у світі.
Г Львів – єдине місто в Україні, що підхопило
популярну світову тенденцію.
Домашня робота на Укр мову
ВідповістиВидалити